IrisBorneo.reismee.nl

Update

Het is zeker alweer tijd voor een update. Ben inmiddels weer wijzer geworden, want een jaartje ouder. Ik heb niet al te spannende dingen gedaan verder, maar heb ook niet stilgezeten! Ben naar de films Fast and the Furious 4 en Knowing geweest, waren wel leuk. En als er van een film een nummer 4 is, betekent dit natuurlijk wel dat het er niet spannender van wordt.. En Vin Diesel wordt een oude kerel.. Maar het is een goedkoop vermaak, je bent 1,5 uur zoet voor 1,5 euro, dat lukt me niet in een spa.. En ik moet een beetje geld overhouden voor als De Mama komt en wij als gekken het land door gaan crossen en geld brassen..

Wat gaan we allemaal doen? Nou een hele boel:

Naar Sandakan: Turtle Island (daar leggen schildpadden eieren en met een beetje geluk mag je helpen baby'tjes naar het water brengen) Gomatong Caves (daar halen ze de vogelnestjes vandaan voor de vogelnestsoep JAM JAM) Sepilok Orang Utan (waar ik al ben geweest) naar de Kinabatangan Rivier, om een rivercruise te doen en hopelijk de neusaap te zien (Proboscis Monkey) en hopelijk blijft er nog wat tijd over om Sandakan zelf te verkennen, ze hebben er een tempel die mooi schijnt te zijn, maar verder is er niet veel bijzonders. De markt ben ik al geweest en toen was ik -heel blij- onder begeleiding van Aziaten, want anders is er niet doorheen te komen zonder chagerijnig te worden van iedereen die wil dat je wat van ze koopt. Ik heb ergens in Cambodja al geleerd dat je niet graag alleen over de markt wil lopen als orang putih.

Naar Kota Kinabalu: hier gaan we lekker shoppen en eten in de restaurant waarvan ik al weet dat t eten jummiedepummie is.. Want ja, mama moet eerst maar ff een paar daagjes uitrusten van die giga-reis waarvan niemand vrolijk wordt! Waar we zeker heen gaan is de sushi-bar! Verder laat ik d'r natuurlijk zien waar ik woon en wat ik hier doe en dat ik al de weg kan hier! Dat duurt bij mij altijd meerdere maanden..

Naar Labuan: we gaan met de boot naar Labuan om vervolgens de volgende dag door te varen naar Brunei. Labuan is niet veel en niet super, tenzij je belastingvrij wilt zuipen of chocolade eten. Maar het is wel leuk om er een dagje heen te gaan en de volgende dag pas door te gaan naar Brunei. Anders ben je de hele dag bezig.

Brunei: hier heb ik een aantal plannen, zoals naar een mangrove eiland waar je een rivercruise kunt doen of door de jungle tussen de slangen en krokodillen wandelen. Ik ga voor het eerste, maar misschien doen we beide ;) Ik weet niet hoe avontuurlijk de mama is.. Bovendien kun je in Brunei allerlei mooie gebouwen zien, zoals het paleis van De sultan en allerlei mooie moskeeen of het pretpark van de sultan..

Vervolgens gaan we naar Kuala Lumpur, omdat je daar nu eenmaal geweest moet zijn en overstappen telt niet mee.. Daar gaan we de stad onveilig maken, misschien de Petronas Towers en naar Little India en China Town, waar we maar zin in hebben.. Mijn fruitverkopende vriendin zit op dit moment ook in KL, dus misschien, als zij er dan nog is, gaan we samen met haar wat leuks doen. (dat doet me herinneren aan mijn oepsie in de fruitwinkel, later..)

Als toetje op de kers, gaan we een aantal nachtjes slapen op Survivor Island (Pulau Tiga). Hier is de Amerikaanse versie van Expeditie Robinson opgenomen en ik heb altijd al gezegd naar een Robinson-eiland te willen gaan, dus bij deze. We verblijven dan wel in een resort, dus we zijn niet zo stoer als de survivors, maar we zijn er dan ook voor ons plezier! Vanaf daar gaan we naar een moddervulkaan, waar je jezelf kunt verwennen met een fijne laag stinkende modder en om dan alsnog een beetje avontuurlijk te zijn, gaan we naar Snake Island.. En in dit geval is de naam wel juist. Op dit eiland krioelt het van de giftige slangen, maar als je een beetje voorzichtig bent valt het mee. Slangen zijn namelijk ook nog bang voor ons en zullen er alles aan doen omniet in de buurt te komen. Maar gezien mijn gebrek aan heroische verhalen van enge beesten die ik niet heb gezien, moeten we dan toch maar naar Snake Island. (tsja mam, moet je mij maar niet in control laten zijn, je moet me toch kennen intussen )

Zo en dan is het alweer bijna tijd voor mama om naar huis te gaan en heb ik nog maar 2 maanden om de zin van het leven te vinden hier..

Om terug te komen op de fruitwinkel. Ik ben vaste klant van de winkel met het exotische fruit, ze verkopen altijd ananas en watermeloen en af en toe een gek fruitje wat ik dan probeer. Ze hebben ook genoeg appels en peren, maar daar kom ik niet voor! Ik neem altijd ananas, omdat ik daarvan hou en vaak watermeloen, want die is hier wel lekker. Dus ik was er laatst om een bakje ananas te kopen. Had ook wat andere boodschapjes gedaan, zoals een grote doos bij de postkantoor gehaald. Nadat ik ook m'n lunch had gehaald en bij de supermarkt was geweest, miste ik ineens m'n ananas. Geen zin om alle winkels weer af te gaan en werkelijk geen idee waar ik het gelaten zou moeten hebben, ben ik maar zonder ptamientjes naar huis gegaan. Vandaag kwam ik weer een bakje ananas halen en vertelde de meneer-jongen van de winkel mij dat ik m'n ananas de vorige keer niet meergenomen had! OEPS! Ik vergeet hetgeen ik koop bij de winkel waar ik het koop. Maar ze waren zo lief om m'n nieuwe doosje ananas gratig mee te geven, omdat ik de vorige nooit meergenomen had. Da's wel heel lief en bewijst dat deze mensen wel slim zijn, ik ben een goede klant.. In heel veel winkels, zo ook bij Phoenix, waar ik eerst dagelijks mijn lunch haalde, schotelen ze me een te hoge prijs voor. Bij Phoenix was heterg duidelijk, want het werd elke keer duurder als ik kwam.. Dus die zijn een goede klant kwijt en ik ga nu vrolijk ergens anders heen, waar ze me misschien ook wel afzetten, maar dat niet zo overdudelijk doen.

Oja, nog iets net zo irritants is het eeuwige gestaar wat ik krijg. Soms snap ik het wel, want ik haal eten bij een Chinees en ik ben het zelf niet, of ik haal halal eten en ben duidelijk geen moslim. Ze houden hier volgens mij wel een beetje van gescheidenheid, om het zo maar te noemen. Erger is het als ik met Chai en Cecilia ergens eet bij een typisch lokale eetgelegenheid, want daar ben ik vrij uniek en zeker als ik in gezelschap ben van echte Aziaten. Het is zelf zo dat de vorige keer iemand (een ober) een halve minuut naar me zat te kijken met mond open. Zeg, zo raar ben ik ook weer niet hoor. Ben misschien een beetje wit en blondig, een beetje grofgebouwd en langer, maar heb geen paars haar of tattoo op mijn voorhoofd. en dat zijn redenen voor mij om naar iemand te kijken, niet een huidskleur.. Maar goed, geeft niet.. Ik eet lekker verder. En ik zei nog tegen Chai; ik cind het apart dat nog niemand gevraagd heeft of hij of zij een foto van me mocht maken.

De volgende dag kwam er een meisje naar me toe om te vragen of ze een foto van me mocht maken.. ach.. Beetje raar en heb ook maar geweigerd, waar zij dan weer verbaasd om leek te zijn. Maar ff serieus, zo raar ben ik toch niet? Want ik begin het haast te denken. Gelukkig zijn er nog altijd enge mannetjes die mn telefoonnummer willen enzo, dus dat kan het niet zijn.. Nja, oke niet alle mannetjes zijn eng, maar vaak wel ouwe zakken, ik hoef echt niet op date met een 30+er,dankjewel! Hoef sowieso niet op een date, maar daar gaat t niet om. Ik zal later nog wel eens ingaan op mijn ervaringen met de locals (=mannen, vrouwen laten me met rust)

Reacties

Reacties

Tante K

Hahaha wat een heerlijk verhaal weer lieverd. Ik weet in ieder geval zeker dat mama de reis van haar leven krijgt. Dikke tut van een zeer stormachtig en regenachtig IJsland.

mama

Hmmm, dat wordt lachen als er nog een bleekscheet komt, die er nog vreemder uitziet...kunnen we geld vragen als bezienswaardigheid, mogen ze allemaal foto's van ons maken ....

Ing

Nou ik ben erg benieuwd hoe mamma alles gaat ervaren! Maar als jij 't doet, doet zij 't ook hoor! Ik wou dat ik ook mee kon, maar helaas, ik kan niet gemist worden onder de Downers hier...
Eén troost, tis hier al de hele maand errug mooi weer dus ik lig tussendoor lekker boekjes te lezen op 't balkon!
Dikke kus van jezus

Sytse

Hallo Iris en Tineke,

Hier is alles ok. Oma knapt een kleieieiein beetje op. De ene dag gaat het iets beter dan de andere, maar zo in het algemeen lijkt het iets beter te gaan. De beste wensen en heel veel plezier!!!!!!!

Harrie en Kitty

Lieve Iris, we hopen dat Tineke veilig is aangekomen. Ook hopen we da jullie een hele leuke tijd samen hebben. Veel liefs: Harrie en Kitty
Zeg tegen Tineke dat Oma weer bereikbaar is op zelfde nummers als eerder.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!