IrisBorneo.reismee.nl

Singapore

De tweede dag in Singapore ben ik naar Little India geweest. Hier heb ik even rondgekeken en natuurlijk gegeten. Ook heb ik allerlei tempels bekeken in deze buurt. Het waren voornamelijk hindoe-tempels. Er zaten een aantal hele mooi bij. Toen ik er was, was het blijkbaar ook net bid-tijd voor de hindoes en het was er dus heel erg druk. Ik vond het erg apart om te zien, van het hindoeisme weet ik niet veel en ken ik de gebruiken ook niet. Nu waren er allemaal mensen en werden gezichten (vnl voorhoofden) wit of rood geverfd.

Little India op zich stelde niet zo veel voor, het was vrij klein en de winkeltjes waren niet allemaal even interessant. Het interessants zijn natuurlijk de restaurants, maar lunchen doe je ook maar een keer per dag. Wel was er een soort snoepwinkel, met allerlei mierzoete dingetjes. Het waren voornamelijk koekjes. Ik heb natuurlijk een aantal meegenomen, maar eerlijk gezegd vond ik er niet veel aan. Het smaakte allemaal naar zoet en dat kreeg je in verschillende vormen, texturen en kleuren. Maar uiteindelijk was het allemaal 99% suiker.

Na Little India ben ik doorgegaan naar Orchard Street. Deze straat staat bekend om de vele winkels en malls. Hier hoopte ik een beetje rond te kunnen kijken, maar eigenlijk was er niet veel. Ja veel winkels en drukte, maar ik had verwacht dat er nog wel iets meer aantrekkelijks zou zijn. Je kan er goed shoppen, maar dan moet je wel met een zak geld komen.

Singapore staat bekend om dat het zo schoon is en ik kan zeggen, dat viel mij ook op! Zeker ter vergelijking met Maleisie. Ook is Singapore veel gestructureerder. De bussen rijden op tijd, ipv als ze vol zijn en hebben airco en voldoende zitplaatsen. De MRT, de metrotram, rijdt elke 5-7 minuten en je bent nooit alleen. Er zijn altijd wel mensen en bijna de hele dag is het spitsuur en druk. Op zich is dat misschien niet heel positief, maar het betekent wel dat zo'n beetje de hele stad de auto laat staan. En de auto's die wel rijden zien er heel wat anders uit als de gemiddelde auto hier.

In Singapore is ook alles verboden. Je mag niet eten of drinken in de MRT of bus. Je mag niet zomaar op straat roken en al helemaal niets op de grond gooien. De bedragen van de boetes staan ook overal vermeld, dus het zal geen verrassing zijn als je er dan eentje krijgt. Het is namelijk niet mals. Eten of drinken in de MRT kost je SGD500, zo'n 250 euro. En roken gaat je het dubbele kosten. Dus al die mensen die in Nederland zeuren over het krijgen van een boete voor roken iets te ver van de rookpaal, wees blij dat je niet in Singapore bent, want daar mag het helemaal niet en de boetes zijn een tienvoud.

Hetgeen me wel verbaasde is dat ook in Singapore af en toe de gaten in de stoepen en wegen zo groot zijn dat je er in het geheel in kunt vallen. Van Maleisie was ik het inmiddels gewend, kijk altijd naar de grond! Een stuk waar ik vaak langs kom, heeft een gat in de stoep, nou, als ik daar in zou stappen.. Ik zie het af en toe ook wel eens voor me, stel je voor.. En dan zie ik echt voor me hoe het vel van je scheenbeen word geschraapt. Ja, niet echt smakelijk, maar zou maar zo kunnen gebeuren.

Maar goed, terug naar Singapore.. De derde dag checkte er een Russische jongen in toen ik achter de computer zat. Hij had geen flauw idee wat de bedoeling was, dus ik hielp hem een beetje met het verkrijgen van zijn sleutel. Het is ook wel een beetje apart allemaal. Hij zat in de kamer naast mij en vroeg of ik al plannen had voor de dag. Die had ik nog niet, dus we zijn samen maar wat gaan doen. Hij had wel zin om te lunchen, dus we gingen naar China Town (ik was al naar Little India geweest). In China Town hebben we lekker gegeten, maar natuurlijk heb ik al heel vaak Chinees gegeten met C&C. In Chinatown was het wel gezellig en ze hadden veel leuke winkeltjes. Alleen als ik in Singapore ben, neem ik geen Chinese souvernirs mee voor thuis. Ben tenslotte niet naar China geweest. We kwamen langs een straatje met allemaal drukke stalletjes met eten. Daar hadden we dus beter kunnen eten, maar dat weet je van tevoren ook niet. Maar ook Chinatown was niet zo groot en veel winkels waren al gesloten, zoals de handicraft centre.

Daarna zijn we gaan kijken wat we verder konden doen, want beiden kenden we de stad niet. De Russische jongen heette trouwens Roman en had het idee om naar een soort beeld te gaan, wat het symbool van Singapore is. Goed idee, doen we.. Alleen toen we bij de juist halte uitstapten bleek het niet zo dichtbij te zijn en we bleken in een deel te zitten waar ze druk aan het bouwen waren. We zijn dus maar weer terug naar het hostel gegaan, omdat we geen zin hadden om uren rond te dolen en te zoeken.

In het hotel hebben we gekeken wat we de volgende dag konden gaan doen.Roman zat vol ideeen en tours door de hele stad, te voet welteverstaan. Maar ik ben meer van de zien-we-dan-wel. Maar goed, we maakten een plan om ergens heen te gaan en daarna zouden we het wel zien, beide blij. Om 9 uur zouden we klaarstaan om weg te gaan.

De volgende ochtend om 8 uur stond er iemand aan m'n deur te kloppen. Juist, Roman kwam checken of ik wel al wakker was.. Ja, nu wel en ik was van plan om er pas over een half uur uit te gaan. Dus ik ben weet in bed gekropen, maar natuurlijk kon ik nu niet meer slapen. Na een paar minuten ben ik er maar uit gegaan, om alvast een beetje wat spulletjes op te ruimen. Ik zou namelijk 's avonds weer weggaan. Een 20 minuten na de eerste keer klopte Roman weer aan, nu om te vragen of ik al klaar ben, want, zegt hij zelf, hij heeft een heel interessant voorstel. Op dit punt heb ik al geen zin meer, als ik om 9 uur afspreek ga je niet voor 9 uur al irritant lopen doen.. Maar goed, Roman had een hele wandelroute uitgestippelt door Singapore en dat was totaal anders dan wat we hadden afgesproken. Hier zijn onze wegen gescheiden..

Ik heb m'n laatste dag een beetje rustig aangedaan. Ik mocht kosteloos tot 6 uur in mijn kamer blijven, dus daar heb ik gebruik van gemaakt, om om 6 uur de bus en de MRT naar het vliegveld te pakken. Daar ingecheckt en weer teruggevlogen naar KK. Was toch wel weer blij om thuis te zijn.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!