IrisBorneo.reismee.nl

Thailand tot nu toe..

Ik ben nu 4 dagen in Thailand, waarvan ik dus 2 onder water heb doorgebracht. Woensdag 3 juni ben ik aangekomen, na een lange dag reizen en vooral wachten. In de ochtend ben ik naar Singapore gevlogen en daar moest ik tot de avond wachten tot ik naar Thailand zou vliegen. Je moet er wat voor over hebben. Het viel op zich ook wel mee hoor. Rond een uurtje of 8 landde ik hier en heb ik de bus genomen naar mijn budget acco. Voor 8 euro per nacht verwachtte ik er niet te veel van.. Maar ik heb een super kamer met airco en eigen badkamer. Het ziet er leuk uit, heb een groot bed, een kledingkast, aparte badkamer met douche en toilet. Wat wil ik nog meer? Het enige wat ik mis is een douchegordijn..

Dus heb het wat accommodatie betreft naar de zin.. Het strand valt alleen een beetje tegen. Is wel aardig, maar niet spectaculair mooi. Ook zijn de golven zo dusdanig heftig dat er niet te zwemmen of snorkelen valt. Wel heb ik dus eindelijk een beetje golven en dat is best leuk, maar omdat je niet kunt zwemmen is de lol er snel af. En ben inmiddels een beetje verwend, dus er moet wel wat te zien zijn onderwater behalve zand!

Op de dag van aankomst eerst een beetje rondgelopen in de straat waar ik zit. Is een beetje de hoofdstraat hier, dus er is vanalles te beleven. Alleen niet zoveel bijzonders, de gewone soort restaurants, allerlei troepkleding en een rits 7/11's. Dus ik heb nog niets gekocht, want ik ben die troepwinkeltjes een beetje zat. Is leuk als je voor de 1e keer naar Azie gaat, maar daarna wordt t irritant. Ook de mensen moeten je weer allemaal aanspreken.. Hello, have a look! How are you? Tuktuk? Taxi? Massage? Nice to meet you (incl iemand die je hand wil schudden) en dan nog een heleboel andere standaard dingen.. Een van de meest stomme vind ik 'Where are you going?' Alsof dat ook maar iemand aangaat. Meestal geef ik geen antwoord of ik zeg 'there'. Mensen gaan ook zo door, als je ze negeert gaan ze je naroepen en ze schijnen het onaardig te vinden als ze genegeert worden.. Is ook wel onfatsoenlijk, maar loop hier maar eens 10 minuten rond en je bent het al zat.. Dus ik ook..!

Dusvrijdag begonnen met duiken. De dag ervoor naar de duikwinkel geweest om alles regelen en het leerboek te krijgen. Maar gelukkig viel het wel mee met de theorie. Ik werd 's ochtends opgehaald met een busje en naar de pier gebracht. Daar werd iedereen verdeeld over de boten en dan ging de boot richting de duikspot. Ik mocht weer samen met een Brit duiken, Dave. Hij had ook alweer veel meer ervaring dan ik, maarja wat wil je? Die dag hebben we twee duikjes gedaan. Was wel mooi daar, maar niet super spectaculair. Ook bleek dat ik eigenlijk te weinig gewichten had, ik kon op een gegeven moment namelijk niet meer op een level blijven en ging recht omhoog, iets wat je altijd moet vermijden.. Dus ik kreeg er een gewicht bij.

Op een gegeven moment kwamen we ergens waar garnaaltjes zaten, deze eten de dode huid van je handen op (als je je hand neerlegt voor ze). Ik had het geprobeert, maar ik bewoog net iets te veel. Was wel heel leuk, hoewel je het echt wel voelt! Hele kleine prikjes.

Vandaag hebben we 3 keer gedoken. Eerst duik zou een Deep Dive zijn, dat is ong 30 meter. Alleen nu had Dave last van zijn oren en na een aantal minuten proberen zijn we weer naar boven gegaan om Dave op de boot achter te laten. Als je je oren niet in orde kunt krijgen is dit erg pijnlijk en ook niet echt goed als je dan dieper gaat. 30 meter had hij sowieso niet gehaald, dat doet te veel pijn dan. Dus daarna zijn instructeur Johann en ik naar de bodem gegaan. Iets verder dan 30 meter zelfs. Op de boot hadden we wat oefeningen gedaan en dan moet je ze opnieuw doen onder water, om te kijken of je hoofdje nog goed werkt. Sommige mensen krijgen vanaf een metertje of 24 al last van een soort dronken gevoel. Daar kun je niets aan doen en is verder ook niet gevaarlijk, tenzij je te lang zo blijft en dan ga je stomme dingen doen.. Ik had er niet zoveel last van. Ik deed er wel iets langer over, maar je bent dan ook onder water.. Een knoop maken (niet een gewone veterknoop) is onder water toch iets lastiger dan boven. Dus ik had blijkbaar niet echt last van het dronken gevoel. Voelde me ook niet echt anders..

Op 30 m was ook een wrak van een 80 meter lang schip. Daar zijn we binnenin geweest en omheen gedoken. Was heel erg leuk, alleen kras ik natuurlijk weer met m'n been langs de deur. Viel heel erg mee hoor, maar het is wel oppassen, want er zijn genoeg scherpe dingen. Binnenin stikt het van de vissen, er waren echt een heleboel! Ook een mega tonijn gezien, andere grote vissen, grote schollen een pufferfish en ga zo maar door. Ook zaten er een aantal vissen in de gezonken toiletpotten, grappig om te zien.

Tweede duik van de dag was op Shark Point en we hebben 3 haaien gezien hoor! Het is de leopard shark en deze is geheel ongevaarlijk. Tenzij je hem misschien gaat pesten, maar dan verdien je een bijt. Er lag er eentje op de bodem en ik ben er een beetje omheen gegaan, maar de instructeur probeerde zo dichtbij mogelijk te komen en daar had Haai geen zin in. Dus die kwam mijn richting op en zo'n 30 cm voor mijn neus kwam die voorbij. Echt super leuk! Het leukste is dat ik bewijs hiervan heb!

Tijdens de laatste duik deden we een drift, je met de stroming mee laten gaan.. Dit was wel heel erg fijn, maar ik heb nog niet echt alles onder controle, dus soms kwam ik wel erg dichtbij een muur van koraal. En dat wil ik niet stuk maken en natuurlijk wil ik niet in zo'n zwarte stekelding komen.. We hebben ons ook nog ff vastgehouden aan een stuk, maar de stroming was zo sterk dat we alle kanten uitgingen; links, rechts en naar boven! Het was dus best lastig om je daaraan vast te houden, het is nou niet echt zo dat er handgrepen zitten voor je. Wel was het super mooi roze en paars koraal, kwamen er visjes voorbij en zat er een krabbetje in een koraaltje. Op een gegeven moment had ik een nieuwe buddy, een zwart/wit met blauw visje hing om me heen. Ik merkte het toen hij in me beet zachtjes. Ze eten dan je dode huid op. Maar hij bleef een tijdje rondhangen en toen ging hij verder naar een ander visje. Ook heel grappig was een zwart visje dat de uitgeblazen bubbles van Johann probeerde op te eten. Zag er heel stom uit!

De stroming was sowieso erg sterk, de eerste dag was de zee behoorlijk wild. En dat is best lastig als je weer op de boot probeert te komen. Tweede dag was minder, maar toen ik tijdens de laatste duik op de boot wou, kwam er ineens een hele grote golf. Gelukkig had ik mezelf goed beet, want anders..

Laatste duik was een muurduik. Je hebt dan eigenlijk een rechte muur naar beneden. Daar hebben we niet zoveel spectaculairs gezien, maar het was wel heel mooi allemaal hoor! Ik vind alles nog mooi :) Alleen omdat hier de stroming ook vrij sterk was, is dit best lastig soms. Soms moet je er een beetje tegenin. Ook was er een grotje, maar daar zijn we niet ingeweest. De stroming was te sterk.. Vond ik niet zo erg eigenlijk. Op een bepaald punt was ik Johann kwijt, dat vond ik wat minder. Het zicht was ontzettend slecht en ik draaide een beetje en draaide terug en hij was weg. Schijnbaar was hij ergens boven me, want ineens wastie weer naast me. Toch wel fijn, maar ik weet wat ik moet doen als ik 'm kwijtraak! Geen paniek, maar ik zag het niet zo zitten eigenlijk. Bovendien is je duik dan meteen over, je kan niet zomaar weer terug naar beneden..

Dus, heb heel erg genoten van het duiken! En van alle duikjes zijn foto's! Zodra ik weer thuis ben, zal ik ze online zetten. Zitten een aantal leuke tussen hoor. Hoewel je natuurlijk niet op je charmantst bent in een wetsuit, met masker en een regulator..!

Tot updates!

Reacties

Reacties

Ing

Dat duiken klinkt zóóó mooi! Theo en ik hebben ook een duikcursus gehad in Zuid-Frankrijk, maar dat zal wel niet te vergelijken zijn met wat jij allemaal hebt gedaan en gezien... Hopelijk kunnen wij een beetje een betaalbare tropische Honeymoon boeken zodat ook wij van al het moois kunnen genieten...

x van jezus

mama

Het leest super...wat een mega ervaringen...Prachtig hoe je het beschrijft. Fijn dat je ons een beetje (veel) laat meegenieten. Ben nieuwsgierig naar de foto's die er gemaakt zijn.

Liefs van je moesje

Tante K

Klinkt fantastisch lieverd, ik ben blij dat je het zo fijn hebt.

Kus van jetante

Anita

Dag lieverd,

Hmm dat duiken klinkt als een nieuwe hobby van je. Zou ik ook vooral mee doorgaan. Er zijn zoveel mooie dingen onder water, alsof je in een hele nieuwe wereld beland. Ik bedoel, ik had het al met snorkelen...als ik me voor moet stellen hoe het dan is met duiken...wauw.

Je bent wel een echte avonturierster he lieverd? Allemaal stempels in je paspoortje, mooie dingen meemaken...als wij allemaal nog eens die kant op moeten, nemen we jou mee als gids :D

Had je al post gekregen? Of nog niet? Misschien als je weer in KK bent, hoop dat het de reis een beetje heeft overleefd.

En dat adoptieaapie is wel skattig hoor! Maar ja, nu kan je natuurlijk niet anders dan over een tijdje weer die kant op gaan (als je eindelijk weer een tijdje in nl bent geweest), je moet je aapie natuurlijk wel bezoeken he? *wink wink*

Heel veel plezier daar nog die paar weekjes en tot snel lieverd!

Dikke kus,
je niggie

allaert john

Welkom tot de duikersclub nieuwe duiker, ik wens JE VEEL
DUIKGENOT, maar wordt AUB NIET TE OVERMOEDIG want het gevaar ligt op de loer !!! Ik verloor mijn beste vriend, een zeer ervaren duiker in Egypte en dit blijft Je achtervolgen ... groetjes John

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!